fbpx

Europa’s grootste campermakelaar

Jubelverhaal over Polen

Donderdag 30 Augustus

Camperen in Polen

 

Ik was in Noordoost Duitsland, vlakbij de Poolse grens. Zal ik wel, of zal ik niet? Ik ging wel! Natuurlijk vond ik het een beetje eng om de grens over te gaan, maar echt, Polen is de grootste verrassing van mijn reizen tot nu toe. Mooi, interessant en heel aardige mensen die het leuk vinden dat je naar hun land komt kijken. Kan je er met camper heen? Jazeker! Heel goed zelfs.

 

Wegen

 

De doorgaande wegen in Polen zijn prima. Als een weg aanvoelt alsof hij voldoet aan de specificaties van Rijkswaterstaat dan is dat waarschijnlijk ook zo. Veel van de EU-aanbestedingen voor het opknappen van de wegen in Polen zijn gewonnen door Nederlandse bedrijven en dat is te zien. Dezelfde breedte, dezelfde belijning, hetzelfde type asfalt en soms zelfs mét een rood fietspad ernaast. Polen werkt nog steeds hard aan de wegen. Er liggen nu voornamelijk tweebaanswegen, maar er worden vierbaans snelwegen aangelegd. Het gaat hard.

 

Ga je van de gewone wegen af naar een afgelegen dorpje, dat kerktorentje in de verte of een camperplaats aan een riviertje, dan kan het minder zijn. Vaak kom je dan op onverharde wegen en maak je kennis met het concept ‘wasbordweg’. Deze zijn op zich prima te rijden, maar als je kastjes niet goed sluiten, ligt de inhoud na honderd meter op de grond. Terug naar de tweede versnelling.

 

In de centra van dorpjes en steden liggen vaak nog kinderkopjes, dit lijkt expres te zijn omdat je vanzelf langzaam moet rijden.

 

Wat betreft verkeersregels en verkeersborden ben ik geen echt onduidelijke situaties tegen gekomen.

 

Rijden

 

De wegen zijn goed, maar dat betekent dat de Polen hard rijden. Ze halen ook graag in, te pas, maar zeker ook te onpas. Dat is soms even schrikken en het verdient aanbeveling om vaak in je spiegels te kijken of er iemand achter je rijdt. Polen heeft een inhaalsysteem wat wij niet gewend zijn. Veel wegen hebben een soort vluchtstrook. Is de lijn tussen de rijbaan en de vluchtstrook onderbroken, dan verwachten Polen dat je als langzamer rijdend verkeer half op die vluchtstrook gaat rijden. Zo ontstaat er in het midden een extra rijbaan. Kijk even de kat uit de boom hoe zij dat doen en let er op dat de vluchtstrook ook gebruikt wordt door fietsers, voetgangers en geparkeerde auto’s.

 

Snelheid

 

De officiële maximumsnelheid op de tweebaanswegen is 90 km/uur, maar kom je bij een dorp, een bushalte of een voetgangersoversteekplaats dan wordt het al snel 70 of 60 en soms zelfs 40.Bij een bordje bebouwde kom staat geen bordje 50 km/uur, maar het is wel de bedoeling dat je daar 50 gaat rijden. Regelmatig staat er vrij snel na zo’n bord een flitser, maar als het goed is geeft je navigatie dat keurig aan. Wanneer je weer 90 km/uur mag staat meestal niet aangegeven, maar je navigatie weet dat.

 

Tol

 

Campers onder de 3,5 ton hoeven in Polen geen tol te betalen, campers die zwaarder zijn wel. Deze campers worden geacht een transponder te lenen die automatisch de tol verrekent. De ANWB heeft hier alle informatie over verzameld: https://www.anwb.nl/vakantie/polen/informatie/tol

 

Ik ben één keer op een snelweg tol tegen gekomen en dat ging volgens het Franse systeem: eerst een kaartje trekken uit de automaat en bij het verlaten van de tolweg betalen.

 

Overnachtingsplaatsen

 

Er zijn verschillende soorten plaatsen waar je kan overnachten. Gewone camperplaatsen van wisselende kwaliteit zoals we die overal zien, maar ook superdeluxe camperplaatsen die aangelegd zijn met EU-subsidie om het toerisme bij een stad of dorp een duwtje in de rug te geven. De ligging van deze camperplaatsen is ideaal en alle voorzieningen zijn aanwezig, inclusief goed werkende WiFi en wasmachines. Wel moet het groen vaak nog een beetje groeien.

 

We weten allemaal dat Polen twee rechterhanden hebben en als camperaars vinden we dat terug op de agroturystyke. Een boer bouwt in de stal wat toiletten en een douche, trekt de elektriciteitskabel door naar een stroomkast in de wei en zet een bord aan de weg: een boerencamping. Ik heb er diverse uitgeprobeerd en ze waren eigenlijk allemaal prima te doen. Niet luxe, maar wel prachtig gelegen en meestal verse eieren en fruit.

 

Ook in de Oostbloktijd kampeerden de Polen graag: er zijn veel campings. De kwaliteit wisselt: sommige zijn nog in oorspronkelijke staat en andere hebben een flinke opknapbeurt gehad. Met name het sanitair van sommige oude campings laat te wensen over. Raadpleeg de Campercontact.nl app. en daar staat in de beoordelingen precies welke goed zijn. De allerslechtsten staan niet eens op de app. vermeld.

 

Taal

 

Maak je geen illusies over de taal: je verstaat er geen woord van. Het leuke is dat geen enkele Pool verwacht dat je Pools spreekt en vrijwel iedereen moeite doet om toch te communiceren. Ik heb meegemaakt dat er een kind van straat wordt geplukt dat Engels op school leert, dat Oma erbij wordt gehaald omdat die nog wat Duits spreekt, ik heb een conversatie gevoerd via Google Translate en iedereen is heel behendig met handen en voeten taal. Het lukt wel. Gewoon proberen en met een grote glimlach een winkel instappen.

 

Geld

 

Polen zit niet in de eurozone en dat is expres. Ze zijn hun land keihard aan het opbouwen en willen niet dat dat verstoord wordt door financiële problemen van andere landen. Maar het gevolg is dat wij euro’s moeten omwisselen in zloty’s. Dat kan bij Wechselstuben en bij de geldautomaat. Wechselstuben wisselen alleen contant tegen contant en zij bepalen de wisselkoers die niet erg voordelig is. Beter is het om bij een bank geld uit de muur te halen. Let op: bij het wisselen van geld heb je te maken met provisie en met de wisselkoers. Het toeval wil dat Nederlandse banken daar heel reëel in zijn, terwijl Poolse banken daar maximale winst uit proberen te halen. Daarom wil je dat het geld door je eigen bank wordt omgerekend. Praat de geldautomaat Engels, dan vraagt hij: with or without conversion. Dan wil je dus without conversion. Goed opletten, want soms staat er heel klein de mogelijkheid om het pas in Nederland om te laten rekenen en heel groot om het in Polen te doen. Dit kan op € 100 makkelijk € 7 of € 8 schelen! Hetzelfde geldt bij het pinnen bij benzinestations: dan vraagt de pinautomaat zloty of euro en dan kies je voor zloty. Je eigen bank rekent het dan wel om tegen een voordeligere wisselkoers.

 

Prijsniveau

 

Overnachtingsplaatsen kosten gemiddeld zo’n € 12 incl. stroom, diesel is vrijwel net zo duur als in Duitsland, maar boodschappen en uit eten gaan is heel goedkoop.

 

Boodschappen

 

In vrijwel alle dorpen en steden van enige omvang zit een internationale supermarkt als Lidl, Tesco, Intermarché of Carrefour. De Poolse variant is de Biedronka wat ook een uitstekende supermarkt is. Daarnaast zie je overal ‘Sklep’, wat winkel betekent en dat zijn ouderwetse buurtwinkeltjes. Leuk om af en toe in te gaan. Ze hebben altijd veel meer dan je denkt, het probleem is dat de mevrouw achter de toonbank alleen Pools praat, dus soms is het lastig om uit te leggen wat je zoekt.

 

Veiligheid

 

Ik ben als vrouw-alleen geen onveilige situaties tegengekomen, anders dan het rare inhaalsysteem op de wegen en een keer een familie Roma die zoals overal volgens een systeem te werk gingen.

 

Hulp nodig?

Neem contact op

    Hoofdkantoor:

    Motorhome Depot Nederland

    Landauer 5

    3897AB Zeewolde

    085 065 7620
     

    Email ons

    office@motorhomedepot.nl

    Volg ons

    Motorhomedepot.nl is een franchise-organisatie en elke campermakelaar is aangesloten als franchisenemer en bedient als onafhankelijk ondernemer zijn regio.

    Alle rechten voorbehouden - 2021 ©Motorhome Depot NL

    Powered by TDG Digital | 2023

    © UW MAKELAARS VOOR CAMPERS BV h.o.d.n. Motorhome Depot Nederland
    MotorhomeDepot.com is a trading name of Leisure Vehicle Franchising Ltd. a company registered in England under registration number 09364752.